بسم الله الرحمن الرحیم
تاریخ امروز: پنج شنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱
حضرت امام خامنه ای مدظله العالی

امام جمعه شهرستان قدس: برگزاری جلسات هم اندیشی برای جهاد تبیین، کار اصلی و ضروری طلاب

امام جمعه شهرستان قدس در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم ویژه روحانیون گفت: اصلی‌ترین راهبرد ائمه (علیهم السلام) برای احیاء امرشان، کارتشکیلاتی، اجتماعات، جلسات و دیدارهای مؤمنانه بوده است.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان قدس،صبح امروز، به همت حجت‌الاسلام والمسلمین جوکار امام جمعه شهرستان قدس، سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم ویژه روحانیون، با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی در دفتر امام جمعه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین جوکار، ضمن تبریک ایام میلاد امام جواد و امام علی (علیهما السلام) و بیان حدیثی نورانی از امام جواد (علیه السلام) با موضوع خصلت‌هایی که موجب جلب محبت می‌شود؛

// امام جواد (علیه السلام) می‌فرماید: ثَلاثُ خِصالٍ تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّهُ: الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَهِ، وَ الْمُواساهُ فِی الشِّدِّهِ، وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْبٍ سَلیمٍ.
سه خصلت جلب محبّت می کند: انصاف در معاشرت با مردم، هم دردی در مشکلات آنها، همراه و همدم شدن با معنویات (بحارالانوار، ج۷۵، ص۸۲). //

به بیان تفسیر آیۀ سیزدهم سورۀ مبارکۀ احزاب پرداخت.

وی با تأکید بر اینکه آیۀ سیزدهم به دنبالۀ آیات قبل که بیانگر جریان جنگ احزاب و تبلیغات سوء منافقان و دلسرد کردن رزمندگان اسلام بود نازل گردید، افزود این آیه نیز به اعمال دیگر منافقان در راستای ایجاد یأس و ناامیدی در میان لشگریان اسلام اشاره دارد. چنانکه منافقان، مسلمانان مدینه را با لفظ «یَا أَهْلَ یَثْرِبَ» که نام قدیمی شهر مدینه است مورد خطاب قرار دادند. چنین تعبیری حامل این پیام است که منافقان، اسلام، شخصِ پیامبر و تغییر نامی که ایشان برای این شهر قائل شدند را به رسمیت نمی‌شناسند.

جوکار اضافه کرد: خطاب مردم مدینه با نام قدیمی این شهر، عمل ناپسند و به نوعی توهین به پیامبر بود. چرا که نام «مدینه الرسول» را آن حضرت بر این شهر نهاد. در تفاسیر دُرُّ المَنْثور و روح المَعانی روایتی به طریق اهل سنت نقل گردیده است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمود: «مَنْ سَمَّى الْمَدِینَهَ یَثْرِب، فَلْیَسْتَغْفِرْ اللهَ، هِیَ طَابَهُ، هِیَ طَابَه» (هر کس شهر مدینه را «یثرب» خواند، بر او باد که به درگاه خداوند طلب استغفار کند؛ چرا که این شهر پاک است) (الدر المنثور، ج۵، ص۱۸۸؛ روح المعانی، ج۲۱، ص۱۵۶).

مسئول مدرسه علمیه باقر العلوم علیه السلام بیان کرد: منافقان با بزرگنماییِ سپاه و قدرت دشمنان در صدد مأیوس، ناامید و دلسرد کردن مسلمانان بودند و آنان را به عقب نشینی و بازگشت به خانه‌هایشان توصیه می‌کردند. در واقع آنها با این عمل به جنگ روانی، تبلیغاتی و رسانه‌ای با پیامبر و مسلمانان پرداختند. امروز نیز منافقین در جنگ احزاب با انقلاب اسلامی ایران، با شبکه‌ها و تهاجمات رسانه‌ای خود، در صدد مأیوس کردن مردم نسبت به وضعیت کنونی و آینده کشور هستند. متأسفانه چنین نگاهی امروز به برخی حوزه‌های علمیه سرایت نموده است و عده‌ای از طلاب و روحانیون با دشمنان و منافقان هم‌نوا شده و نسبت به انقلاب اظهار پشیمانی می‌کنند.

جوکار در ادامۀ تفسیر این آیه با تکیه بر جملۀ «إِنَّ بُیُوتَنَا عَوْرَهٌ وَمَا هِیَ بِعَوْرَه» افزود: منافقان در روز جنگ احزاب دو دسته بودند. دستۀ اول عده‌ای بودند که به فریب سپاهیان اسلام و شایعه پراکنی می‌پرداختند و دستۀ دوم که برای فرار از صحنۀ جنگ بهانه‌تراشی می‌کردند. چنانکه در شأن نزول این آیه بیان گردیده است، طایفۀ بنی حارثه، فردی را به نمایندگی از خود نزد پیامبر فرستاده و به آن حضرت گفتند: اوضاع ما از سایر انصار متفاوت است، خانه‌های ما خالی است (یعنی دیوارش کوتاه است و کسی نیست که از ناموسمان مراقبت کند)، هنگامی که طائفۀ بنی غطفان که از شرق مدینه هجوم بیاورند، هیچ حائلی میان بنی حارثه و آنان وجود ندارد و از این رو به خانه‌های ما حمله کرده و به ناموسمان تعرض می‌کنند. بنا براین ایشان از پیامبر خواستند اجازه دهد به خانه‌های خود بازگردند تا بتوانند آنها را از خطر غارت حفظ کنند. این درحالی بود که خانه‌هایشان خالی نبود و تنها هدف آنان فرار از معرکۀ جنگ بود «إِنْ یُرِیدُونَ إِلَّا فِرَارًا». نکته قابل توجهی که از این بخش بدست می‌آید این است که منافقان و دشمنان از مقدسات بر علیه مقدسات استفاده می‌کنند.

وی افزود: از جملۀ «وَیَسْتَأْذِنُ فَرِیقٌ مِنْهُمُ النَّبِیَّ» دو نکته قابل فهم است؛ نکته اول آنکه فرمانده سپاه اسلام در این جنگ، شخص پیامبر (صلی الله علیه وآله) بود و منافقان برای گرفتن اذن نزد او آمدند. نکته دوم نیز این است که در جنگ و یا هر عمل جمعی و جهادی، باید نظم سرلوحه امور قرار بگیرد و اگر حتی کسی قصد بیرون رفتن از میدان جنگ را داشت بدون اذن خارج نشود.

امام جمعه شهرستان قدس با بیان اینکه امروز، رسالت ما جهاد تبیین است، افزود: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ذیل روایت شریف «رَحِمَ اللهُ عَبْدا أَحْیا أمْرَنا» (خداوند رحمت کند بنده‌ای را که امر ما را زنده کند.) جملات قابل تأملی دارند. ایشان می‌فرمایند: «از مهمترین دستورات ائمه (علیهم السلام) به شیعیان، احیای امر است. احیای امر به معنای جهاد تبیین است! منظور از «امر»، همان ولایت و حکومت ائمه (علیهم السلام) است و منظور از احیاء آن، یک مبارزۀ همه جانبه برای تبیین اسلام ناب، علوم و معارف ائمه (علیهم السلام) و عمل به دستورات آنان است، به گونه‌ای که باعث ولایت‌پذیریِ محض شیعیان و تربیت انسانهایی شود که علیه حکومت طاغوت شوریده و ولایت ائمه (علیهم السلام) را محقق سازند. پس منظور از احیای امر، احیاء فکر دینی است».

وی ضمن معرفی کتاب «جهاد تبیین» در اندیشه‌ حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، تازه‌ترین اثر انتشارات انقلاب اسلامی افزود: اصلی‌ترین راهبرد ائمه (علیهم السلام) برای احیاء امرشان، کارتشکیلاتی، اجتماعات، جلسات و دیدارهای مؤمنانه بوده است. چیزی که امروز جزء ضرورتهای کار جامعۀ طلاب و روحانیون است، برگزاری جلسات هم اندیشی برای جهاد تبیین است. مقام معظم رهبری در جایگاه ولی فقیه و حاکم جامعۀ اسلامی، دستور به جهاد تبیین دادند و این به منزلۀ حکم حکومتی است که توجه به آن یک فریضه است.

جوکار گفت: وضع فعلی مساجد رضایت بخش نیست. در این مدت که با ویروس کرونا مواجه هستیم چراغ برخی مساجد خاموش شد و تا کنون نیز در این خاموشی مانده است؛ حتی اذان از آن پخش نمی‌شود و مردم از نعمت شنیدن صدای اذان در آن محله محروم هستند. البته برخی مساجد نیز با تمامی این شرایط به خدمات خود پرداخته و مساجد را تعطیل نکردند و من دستبوس کسانی هستم که در ایام کرونا برای برپایی محافل و فعالیت‌های جهادی و فرهنگی در مساجد مجاهدت کرده و خطر را به جان خریدند.

وی به عنوان نکتۀ پایانی افزود: یکی از شروط اساسی جهاد تبیین، دل کندن از زندگی و معیشت است. طلاب نباید فکر و دل خود را به زندگی و معیشت چند روزه دنیا بسپارند. باید به رزق «مِنْ حَیْثُ لایَحتَسِب» الهی معتقد باشند و کار خود را تنها برای خداوند انجام بدهند. البته لازم است دغدغه‌های مالی و معیشتی طلاب به حد اقل برسد و آرامش روانی داشته باشند اما این دغدغه نباید به بهانه‌ای جهت تعطیلی تبلیغ و کار دینی منجر بشود.

بخشی از وصیت نامه شهید حاج قاسم سلیمانی

برادران و خواهرانم! جهان اسلام پیوسته نیازمند رهبری است؛ رهبری متصل به و منصوب شرعی و فقهی معصوم. خوب می‌دانید منزّه‌ترین عالِم دین که جهان را تکان داد اسلام را احیا کرد، یعنی خمینی بزرگ و پاک ما، ولایت فقیه را تنها نسخه نجات‌بخش این امت قرار داد؛ لذا چه شما که به‌عنوان شیعه به آن اعتقاد دینی دارید و چه شما به‌عنوان سنّی اعتقاد عقلی دارید، بدانید [باید] به‌دور از هرگونه اختلاف، برای نجات اسلام خیمه ولایت را رها نکنید. خیمه، خیمه رسول‌الله است. اساس دشمنی جهان با جمهوری اسلامی، آتش زدن و ویران کردن این خیمه است، دور آن بچرخید. والله والله والله این خیمه اگر آسیب دید، بیت الله الحرام و مدینه حرم رسول الله و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمی‌ماند؛ قرآن آسیب می‌بیند.

دکمه بالا بر سایت