بسم الله الرحمن الرحیم
تاریخ امروز: چهارشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۱
حضرت امام خامنه ای مدظله العالی

جلسه تفسیر ویژه روحانیون در دفتر امام جمعه شهرستان قدس برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان قدس، جلسه تفسیر ویژه روحانیون در دفتر امام جمعه شهرستان قدس برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جوکار امام جمعه شهرستان قدس در این جلسه اظهار داشت: واژه «تطهیر» مصدر باب تفعیل و مفید معنای ایجاد مبدأ فعل از بدو پیدایش است و بر تطهیر اهل بیت علیهم السلام از آغاز خلقت دلالت دارد. از این رو می‌توان معنای دفع رجس از ایشان – در مقابل فهم اشتباهی که برخی مفسران مبنی بر دچار پلیدی شدن اهل بیت و سپس رفع شدن آن از وجودشان- را نیز دریافت.

وی افزود: داشتن مقام اذهاب رجس و تطهیر، آنهم به اراده خداوند، با مسأله اختیار اهل بیت علیهم السلام منافاتی ندارد. مطابق با علم خداوند از گذشته و آینده و نیز ظرفیت وجودی اهل بیت علیهم السلام از آنجا که می‌داند این افراد، حتی با داشتن اختیار نیز دچار رجس و پلیدی نمی‌شوند، اراده خود را بر دوری آنان از هر گونه رجاستی متعلق ساخته است.

امام جمعه شهرستان قدس گفت: غیر از مفسران شیعه، برخی مفسران اهل سنت همچون زمخشری، فخر رازی، ثعلبی و آلوسی بر آنند که این آیه بر عصمت دلالت دارد. از آنجا که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در رأس اهل بیتِ خمسه علیهم السلام هستند و از طرفی ایشان از بدو تولد عصمت داشتند، می‌توان داشتن عصمت آن هم از بدو آفرینش را از خصوصیات مهم همه اهل بیت علیهم السلام دانست.

وی بیان کرد: در مورد «اهل البیت» و اینکه منظور از اهل و بیت چیست، اهل چه کسانی هستند و منظور از بیت کجاست، اهل بیت چه کسانی هستند و مناقشاتی که پیرامون این ترکیب وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد:

امام جمعه شهرستان قدس خاطرنشان کرد: کلمه «اهل» اگر به تنهایی بکار برود، به معنای مستحق و شایسته است و به کسی که استحقاق و شایستگی چیزی را دارد، اصطلاحا می‌گویند آن شخص اهلیّت دارد. اما اگر به چیزی اضافه شود، به تناسب مضاف الیه خود معنا پیدا می‌کند، مثلا اهل علم، اهل ادب، اهل شرع و… در نتیجه هنگامی که گفته می‌شود اهل بیت، منظور کسانی هستند که در خانه ساکن هستند.

با اشاره به اینکه نکته مهم دیگری که در مورد واژه اهل وجود دارد، بیان داشت: اهل تنها در خصوص همسر یا همسران بکار برده نمی‌شود، بلکه فرزندان را نیز شامل می‌شود. خداوند نیز هر گاه سخنی با همسران پیامبر دارد، آن را با واژه نساء و یا ازواج النبی مورد خطاب قرار می‌دهد و از واژه اهل استفاده نمی‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جوکار در ادامه افزود: پیرامون واژه «بیت» سه احتمال وجود دارد، اول آنکه منظور از بیت، خانه باشد، در نتیجه اشاره به منزل است. دوم آنکه مقصود نسبیت باشد که آنگاه منظور از بیت خاندان و ذریه است؛ و احتمال سوم آن است که مقصود، بیت نبوّت باشد – که اکثر مفسران همچون طبری این احتمال را پذیرفته‌اند-.

وی تصریح کرد: آیه تطهیر طی جریان مشهور کساء نازل گردید. نکته قابل توجهی که در این اتفاق وجود دارد آن است که امّ سلمه (از همسران پیامبر) از آنحضرت اذن دخول گرفت تا به اصحاب کساء ملحق شود؛ پیامبر ضمن بیان اینکه او از ازواج پیامبر است از ورودش ممناعت نمود.

امام جمعه شهرستان قدس گفت: مرحوم علامه سید جعفر مرتضی در کتاب «أهل البیت فی آیه التطهیر» از کتاب صواعق المحرقه نقل می‌کند که مقصود از اهل بیت خود پیامبر است، اما این قول با اهل بیت بودن در تناقض است. عکرمه، ابن عباس و سعید بن جبیر، مقصود از اهل بیت را همسران پیامبر دانسته‌اند، در حالی که همسران پیامبر هیچ‌گاه خودشان چنین ادعایی نداشتند. برخی مقصود از اهل بیت را همسران و دختران پیامبر، علی، حسن و حسین علیهم السلام دانسته‌اند؛ عده‌ای همچون کلبی فقط علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام را اهل بیت دانسته‌اند. برخی مانند زید بن ارقم اهل بیت را نَسَبی می‌دانند، یعنی تمام کسانی که با پیامبر نسبتی دارند مانند بنی هاشم، بنی عباس، عموهای پیامبر و… اهل بیت محسوب می‌شوند. گروه دیگری کسانی که با پیامبر نسبت فامیلی دارند و در پایین‌ترین جد پیامبر با او مشترک هستند (یعنی فرزندان عبدالمطلب) را اهل بیت دانسته‌اند. برخی زنان پیامبر و قوم بنی هاشم که صدقه بر آنان حرام است را اهل بیت می‌دانند. عده‌ای منظور از این کلمه را اهل مسجد النبی دانسته‌اند و در نهایت گروهی مقصود از اهل بیت را چهارده معصوم علیهم السلام می‌دانند که این قول مختار مذهب شیعه است.

وی گفت: در مورد آیه تطهیر مناقشاتی وجود دارد. میان شیعیان، در تفسیر قمی روایتی از امام باقر علیه السلام پیرامون آیه تطهیر نقل شده است که شأن نزول آیه را جریان کساء می‌داند. شیخ طوسی در تفسیر التبیان از ابوسعید خدری، انس بن مالک، عایشه، ام سلمه و وائله روایاتی را نقل و تصریح می‌کند که این آیه به پنج تن ال عبا اختصاص دارد.

ایشان بیان کرد: مرحوم طبرسی در تفسیر مجمع البیان «ال» در اهل البیت را از نوع عهد و مراد از ان را بیت نبوت و رسالت می‌داند. مرحوم جواد مَغنیه مراد از رجس را گناه و مقصود شیعه از این آیه را عصمت اهل بیت می‌داند. همچنین انما را ادات حصر و دال بر طهارت از گناهان برای اهل بیت بیان کرده است. مرحوم علامه ضمن بیان معنای انحصار انما در اهل بیت و عصمت آنان، این انحصار را اولا در اراده خدا بر پاک کردن و دفع رجس از اهل بیت و ثانیا عصمت پاکی در اهل بیت علیهم السلام می‌داند.

بخشی از وصیت نامه شهید حاج قاسم سلیمانی

برادران و خواهرانم! جهان اسلام پیوسته نیازمند رهبری است؛ رهبری متصل به و منصوب شرعی و فقهی معصوم. خوب می‌دانید منزّه‌ترین عالِم دین که جهان را تکان داد اسلام را احیا کرد، یعنی خمینی بزرگ و پاک ما، ولایت فقیه را تنها نسخه نجات‌بخش این امت قرار داد؛ لذا چه شما که به‌عنوان شیعه به آن اعتقاد دینی دارید و چه شما به‌عنوان سنّی اعتقاد عقلی دارید، بدانید [باید] به‌دور از هرگونه اختلاف، برای نجات اسلام خیمه ولایت را رها نکنید. خیمه، خیمه رسول‌الله است. اساس دشمنی جهان با جمهوری اسلامی، آتش زدن و ویران کردن این خیمه است، دور آن بچرخید. والله والله والله این خیمه اگر آسیب دید، بیت الله الحرام و مدینه حرم رسول الله و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمی‌ماند؛ قرآن آسیب می‌بیند.

دکمه بالا بر سایت