بسم الله الرحمن الرحیم
تاریخ امروز: پنج شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۱
حضرت امام خامنه ای مدظله العالی

عصمت امری دست یافتنی است و هر انسانی با دوری از ارتکاب محرمات می‌تواند به آن دست یابد

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان قدس، حجت الاسلام والمسلمین جوکار امام جمعه شهرستان قدس در جلسه تفسیر هفتگی قرآن ویژه روحانیون ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم و امام صادق صلوات الله علیهما به تفسیر آیه ٣٣ سوره مبارکه احزاب پرداخت و گفت: در جلسه گذشته به دستورات الهی بر همسران پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در آیات ٣٢ تا ٣۴ اشاره گردید و بیان شد که دستورات الهی در این آیات پی در پی بیان می‌شود، تا آنجا که به آیه تطهیر می‌رسد. در اینجا بخش مشهور به آیه تطهیر، جمله معترضه است و اگر حذف شود، تغییری در مفهوم آیه و سیر دستورات رخ نمی‌دهد و این خود دلیلی بر انحصار این بخش از آیه به اهل بیت علیهم السلام است.

وی ضمن تاکید بر اینکه دلایل متعددی در انحصار آیه بر اهل بیت علیهم السلام وجود دارد، افزود: در آیات قبل و بعد، از ضمایر جمع مؤنث استفاده شده، اما در این آیه از ضمیر جمع مذکر استفاده شده است. در طول تاریخ، ائمه هدی علیهم السلام و اصحابشان برای استدلال به جایگاه اهل بیت و عصمت آنان بارها به این آیه استناد نموده‌اند. از طرفی هیچ کدام از همسران پیامبر در طول حیاتشان ادعای بر اینکه این آیه مربوط به آنان است نکردند.

حجت الاسلام والمسلمین جوکار عدم قبول تقاضای ام سلمه (از زنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله) بر اینکه او نیز در جریان کساء، به جمع اصحاب کساء بپیوندد را دلیل دیگری بر انحصار آیه تطهیر بر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام دانست و گفت: میان حدیث کساء و آیه تطهیر ارتباط مستقیم وجود دارد، طوری که این آیه در خلال ماجرای مشهور کساء نازل شد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این جریان، تقاضای ام سلمه که در خواست الحاق به افراد زیر کساء ایشان را داشت قبول نکرد و این خود دلیلی بر آن است که همسران پیامبر، در دایره معنایی اهل بیت در آیه ٣٣ سوره احزاب قرار نمی‌گیرند.

جوکار سپس به بیان وجوه ادبی آیه ٣٣ سوره احزاب پرداخت و گفت: «انما» حصری است که در اینجا بعنوان موهبتی ویژه و انحصاری در نظر گرفته شده است. اراده الهی در «یرید الله» از نوع تکوینی است و در این نوع، صاحب اراده هر چیزی را اراده کند، محقق می‌شود و این تحقق تخلف ناپذیر است.

وی در پاسخ به این شبهه که اگر اراده تکوینی باشد، اهل بیت مجبور به پاک بودن خواهند بود و هیچ اراده‌ای در انجام فعل گناه یا خیر نخواهند داشت گفت: اراده تکوینی در این آیه به معنای جبر نیست و به تعبیر دیگر عصمت با اختیار تنافی ندارد؛ بلکه حتی امامان و انبیاء الهی نیز در انجام محرمات اختیار دارند، اما از آنجا که قبح و زشتی آن را درک می‌کنند حتی به انجام فعل گناه نیز فکر نمی‌کنند. عصمت مقام دست نایافتنی نیست، بلکه عصمت با تلاش و دوری از گناه قابل دستیابی است.

امام جمعه شهرستان قدس ادامه داد: مراد از «اذهاب رجس» آن است که رجس و پلیدی از اهل بیت علیهم رفع نشده، بلکه دفع شده است. بنابراین جبری در اراده خداوند در این آیه وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین جوکار در پایان به روایاتی که بیانگر انحصار اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در پنج تن آل عبا، استناد نمود و گفت: روایات فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تا مدت‌ها پس از نزول این آیه در مواقع مختلفی، نام اهل بیت علیهم السلام را بر زبان می‌آورد و منظور آنحضرت، همان پنج تن آل عبا بوده است.

بخشی از وصیت نامه شهید حاج قاسم سلیمانی

برادران و خواهرانم! جهان اسلام پیوسته نیازمند رهبری است؛ رهبری متصل به و منصوب شرعی و فقهی معصوم. خوب می‌دانید منزّه‌ترین عالِم دین که جهان را تکان داد اسلام را احیا کرد، یعنی خمینی بزرگ و پاک ما، ولایت فقیه را تنها نسخه نجات‌بخش این امت قرار داد؛ لذا چه شما که به‌عنوان شیعه به آن اعتقاد دینی دارید و چه شما به‌عنوان سنّی اعتقاد عقلی دارید، بدانید [باید] به‌دور از هرگونه اختلاف، برای نجات اسلام خیمه ولایت را رها نکنید. خیمه، خیمه رسول‌الله است. اساس دشمنی جهان با جمهوری اسلامی، آتش زدن و ویران کردن این خیمه است، دور آن بچرخید. والله والله والله این خیمه اگر آسیب دید، بیت الله الحرام و مدینه حرم رسول الله و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمی‌ماند؛ قرآن آسیب می‌بیند.

دکمه بالا بر سایت