بسم الله الرحمن الرحیم
تاریخ امروز: یکشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۱
حضرت امام خامنه ای مدظله العالی

پیرامون موضوع حجاب، مباحث اقناعی و فضای بحث‌های دو طرفه ایجاد شود

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان قدس، جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم ویژه روحانیون در دفتر امام جمعه شهرستان قدس برگزار گردید.

حجت الاسلام والمسلمین جوکار امام جمعه شهرستان قدس در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم ویژه روحانیون ضمن تشکر بابت فعالیت‌ها و اقدامات اثر بخش طلاب و روحانیون در دو ماه محرم و صفر و آرزوی توفیق مضاعف در ماه ربیع الاول، به تفسیر آیات ٢٨ تا ٣١ سوره احزاب پرداخت.

وی گفت: آیه ٢٨ خطاب به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) است که به همسرانش بگوید آنان مخیر هستند در آنکه دنیا را انتخاب کنند یا خدا و رسولش را. اگر دنیا و زرق و برق آن را می‌خواهند پیامبر اکرم باید حق و حقوقشان را داده و آنان را طلاق بدهد؛ اما اگر همسران آنحضرت خدا، رسول و قیامت را می‌خواهند، خداوند به آنان که از «محسنات» هستند اجر عظیم می‌دهد.

امام جمعه شهرستان قدس افزود: واژه «محسنات» نشان می‌دهد، تنها کسانی به سعادت می‌رسند که پایه‌های ایمان را -که همان عقیده به خدا، رسول و قیامت است- قبول داشته باشند و عقیده آنان در عمل صالح تجلی پیدا کند.

وی با اشاره به سختی زندگی همسران پیامبر (صلی الله علیه وآله) گفت: منظور از اراده دنیا در «إن کنتن تردن الحیاه الدنیا»، دل بستگی و دنیا طلبی است و الا استفاده معمول از دنیا عمل خلاف شرعی نیست. چرا که خداوند در جایی دیگر از قرآن کریم (قصص/٧٧)، خود به پیامبرش توصیه می‌کند که سهم خود از دنیا را فراموش نکند.

جوکار در ادامه تفسیر آیات ٢٨ الی ٣١ این سوره گفت: هر چند خطاب آیه ناظر به پیامبر (صلی الله علیه وآله) است اما مفهوم آیه به اصحاب ایشان، امت آن حضرت و همه زنهای مؤمن است.

وی ضمن اشاره به آیه ٣٠ افزود: خدای متعال در این آیه از خطاب خود عدول کرده و مستقیماً با زنان پیامبر سخن می‌گوید و این اهمیت بالای سخن را می‌رساند.

حجت الاسلام والمسلمین جوکار پیرامون معنای «فاحشه مبینه» گفت: فاحشه مبینه چنانکه عده‌ای از مفسران بیان داشته‌اند، کاری است که از جهت زشتی برای همه مشخص باشد مانند آزار و اذیت پیامبر (صلی الله علیه وآله).
برخی این ترکیب را به معنای گناه آشکار می‌دانند و آن را با گناه فردی متفاوت می‌دانند؛ زیرا گناه فردی جنبه اجتماعی ندارد و ضرری برای دیگران ندارد، اما گناه آشکار آن است که جنبه و ضرر اجتماعی داشته باشد.

وی سپس با اشاره به وقایع اخیر افزود: حجاب اجباری وجود ندارد، آنچه مطرح است التزام شرعی و قانون اسلام بر حجاب است. بنابر این حجاب در چارچوب منزل و زندگی شخصی اجباری نیست، بلکه رعایت و التزام به آن در اجتماع وجود دارد.

جوکار ادامه داد: مقابله با بی‌حجابی در اجتماع بدلیل اجباری بودن آن نیست، بلکه حجاب هم مثل سایر قوانین و مسائل شرعی است که رعایت آن لازم است و افرادی که بی‌حجابی را در جامعه داد می‌زنند و با بی‌حجابی یا بدحجابی خود به ترویج بی‌حجابی و مقابله با فرامین اسلامی می‌پردازند باید ارشاد شوند و در صورت لجبازی باید اعمال قانون شوند.

وی در پایان تأکید کرد: البته لازم است در مورد حجاب، مباحث اقناعی صورت گیرد و حتی فضای بحث های دو طرفه موافق و مخالف ایجاد شود.

بخشی از وصیت نامه شهید حاج قاسم سلیمانی

برادران و خواهرانم! جهان اسلام پیوسته نیازمند رهبری است؛ رهبری متصل به و منصوب شرعی و فقهی معصوم. خوب می‌دانید منزّه‌ترین عالِم دین که جهان را تکان داد اسلام را احیا کرد، یعنی خمینی بزرگ و پاک ما، ولایت فقیه را تنها نسخه نجات‌بخش این امت قرار داد؛ لذا چه شما که به‌عنوان شیعه به آن اعتقاد دینی دارید و چه شما به‌عنوان سنّی اعتقاد عقلی دارید، بدانید [باید] به‌دور از هرگونه اختلاف، برای نجات اسلام خیمه ولایت را رها نکنید. خیمه، خیمه رسول‌الله است. اساس دشمنی جهان با جمهوری اسلامی، آتش زدن و ویران کردن این خیمه است، دور آن بچرخید. والله والله والله این خیمه اگر آسیب دید، بیت الله الحرام و مدینه حرم رسول الله و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمی‌ماند؛ قرآن آسیب می‌بیند.

دکمه بالا بر سایت